Idag har de flesta företag en hemsida som de använder för att driva in nya kunder. Som egenföretagare är det viktigt att synas i Google och andra sökmotorer. Att bara ha en företagshemsida räcker inte idag eftersom dina konkurrenter också har hemsidor, som ibland är riktigt grundligt optimerade. Det du behöver tänka på är hur du ska kunna ta dig förbi dina konkurrenter och vinna de kunder som söker efter de produkter du producerar, före dina konkurrenter.
Sökmotoroptimering är lösningen
För att du ska kunna ta dig förbi dina konkurrenter måste du optimera din hemsida för Google och andra sökmotorer. Det är i regel en långsiktig process att optimera sin hemsida för Google. Du kan antingen göra sökmotoroptimeringen själv eller välja ett företag som erbjuder sökmotoroptimering (SEO Jönköping, Borås & Halmstad med Toxic) i sitt tjänsteutbud. Fördelen med att välja att göra det själv är givetvis priset, men nackdelen är att du behöver kunskap för att kunna göra det på rätt sätt.
Om du istället väljer att anlita ett företag för sökoptimering av din webbplats bör du tänka på att det finns företag som erbjuder flera olika typer av paket. Vissa företag erbjuder helhetslösningar, som innebär en månadskostnad. Andra företag gör bara ett engångsarbete, och lämnar därefter din sida så som den är. Det finns också företag som du bör se upp för. Dessa erbjuder i regel bulk-länkar som exempelvis tusentals länkar från webbkataloger eller blogg-kommentarer och forumprofiler. Dessa metoder fungerar inte längre på grund av att Google har täppt till detta i sin algoritm. Det är dock mycket enkelt för företag att leverera denna typ av paket med hjälp av automatisering.
Hur ofta ska du optimera?
På grund av att Google uppdateras sin sökalgoritm med jämna mellanrum innebär det att du behöver ha en långsiktig lösningar för hur du ska arbeta med sökmotoroptimering. Det räcker vanligtvis inte att optimera din sida en gång. I regel är det tvunget att följa upp sökmotoroptimeringen varje månad så att du är säker om någon större förändring skulle inträffa som är oförutsedd.
Därför är också de företag som erbjuder kontinuerlig förbättring av din hemsidas optimering den bästa lösningen. Att känna trygghet med ett företag som kan sköter SEO (Search Engine Optimization) är tveklöst det bästa alternativet om du inte har tid att sätta dig in i alla detaljer på egen hand. För närvarande finns det över 200 olika faktorer som avgör var din sida hamnar i sökresultaten. Det är givetvis inte enkelt att hålla koll på alla dessa, dessutom sker det skiftningar i hur dessa viktas med jämna mellanrum. SEO är ett heltidsarbete i många fall. Det krävs också en långsiktig strategi för att se till att din hemsida stannar på en hög position om du lyckats ta dig upp i toppen av de organiska sökresultaten i Google. Du bör också veta att du inte kan köpa positioner i Google, men du kan däremot köpa deras sponsrade länkar från Adwords. Detta kan också specialister hjälpa dig.